Апостроф (') вживається для позначення на письмі вимови звука й у звукосполученнях, що передаються голосними я, ю, є, ї. Апостроф не входить до алфавіту і на розміщення слів у словниках не впливає.
Апостроф ставиться:
а) після б, п, в, м, ф та р перед я, ю, є, ї, наприклад: п 'ять, торф'яний, здоров'я, м'ясо, зв'язок, сім'я, бур'ян, кур'єр, по-двір 'я;
б) після к у власних назвах типу Лук 'ян та похідних від нього: Лук 'яненко, Лук 'янчук, Лук 'янівка тощо;
в) після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний перед я, ю, є, ї, наприклад: відізд, під'їхати, з'єднати, з'їхати, роз'яснити, об'єднати, трьох'ярусний, пів'яблука.
В українських словах апостроф не ставиться:
а) після губних приголосних б, п, в, м, ф, коли перед ними стоїть інший приголосний (крім р), який належить до кореня слова: свято, дзвякнути, цвях (за винятком: верб'я, торф'яний). Якщо попередній приголосний належить до префікса, то апостроф ставиться: зв'язок, розв'язка, зв'ялити;
б) після р у деяких словах: ряд, рясно, буря, крюк, гарячий;
в) після префіксів із кінцевим приголосним перед наступним і, е, а, о, у: безіменний, загітувати, зекономити зокрема, зуміти.
ВПРАВИ:
1) Перепишіть слова, поставте замість крапок, де потрібно, апостроф:
хлоп...та, св...ято, полум...я, зів...янув, бур...як, пір...я, від...ємник, цв...ях, здоров...я, відв...язати, солом...яний) реп...яхи, солов...ї, дерев...яний, кр...ючок, м...ята, дзв...якнути' в...язання, тьм...яний, р...ябий
2) Перекладіть слова й запишіть українською мовою, зіставте написання: мягкий, обгединение, мяч, обгявление, матерью, пять, память, премьера, отьезд, кровью, любовью, семья, вяльїй, сьездить, подт>езд, девять, оловянньїй, славянский, сгесть, связать
3) Прочитайте слова, поясніть вживання апострофа. Складіть 10 речень з поданими словами (на вибір):
м'яч, м'який, об'їжджати, сором'язливий, м'ята, з'їзд, п'ять, дев'ять, сім'я, п'ятнадцять, подвір'я, в'яз, мавпячий, повітряний, здоров'я, львів'янин, в'язати, з'їсти, дерев'яний, моряк, довір'я, свято, кам'яний, Лук'ян, любов'ю, морквяний, п'єса, п'єдестал, зоря, міжгір'я, з'явитися, пам'ятний, буряк, священний, харків'янин, верхів'я, рядок, Мар'яна, в'язання, пів'яблука, обов'язок, м'язи, розпорядок, священик, трав'янистий, слов'яни, дит'ясла, з'ясувати, об'єднання.
4) Прочитайте текст. Визначіть основну думку.
Мова є найбільш живий, найбільш різносторонній і міцний зв'язок, що з'єднує минулі, сучасні і прийдешні покоління народу в одне велике, історично живе ціле. Вона не тільки виражає собою життєвість народу, а й є власне саме це життя. Коли зникає народна мова — народу немає більше! (К. Ушинський).
5) Перекладіть українською мовою.
Истинные хлеборобы говорят, что счастье людское из земли растет. С первой борозды, проложенной трактором, начинается борьба за хлеб. Сколько человеческого труда требуется, чтобы вырастить хлеб (В. Сухомлинский).
Жимолость — опасное для человека растение. Красные ягоды ее ядовиы. Но кто знает и любит природу, не пройдет мимо волчьей ягодн. Зто растение — барометр. Оно хорошо предска-зывает погоду.
В сухую погоду цветы жимолости совсем не пахнут. Запах цветов у жимолосте —предвестникдождя. Даже если ненастье ожидается несколько часов и небо совершенно безоблачно, жимолость своим запахом скажет о предстоящем дожде Дмитриев).